Inom programvarutestning används så kallade K-nivåer (kognitiva nivåer) för att ange vilken typ och djup av förståelse som krävs för olika ämnen och moment. Dessa nivåer är centrala inom ISTQB-certifieringar och baseras på Blooms taxonomi, ett system för att klassificera olika typer av lärande. K-nivåerna hjälper till att definiera inlärningsmål och utforma examensfrågor med rätt svårighetsgrad. De finns också med i definitionen för varje avsnitt i varje syllabus.

ISTQB använder 6 nivåer varav 4 används för Foundation, Specialist och Advanced level. K5 och K6 tillkommer för Expert Level.

Nedan visas K1-K4

Nivå 1: Komma ihåg (K1)

Kandidaten kommer att minnas, känna igen ett begrepp eller en term.

Handlingsverb: Identifiera, minnas, komma ihåg, känna igen, återge.

Exempel:

Nivå 2: Förstå (K2)

Kandidaten kan välja skäl eller förklaringar till påståenden som rör ämnet och kan sammanfatta, jämföra, klassificera och ge exempel på det testade begreppet.

Handlingsverb: Klassificera, jämföra, differentiera, skilja, förklara, ge exempel, tolka, sammanfatta

Exempel:

Nivå 3: Tillämpa (K3)

Kandidaten kan genomföra en procedur för en bekant uppgift eller välja rätt procedur och tillämpa den i en given kontext.

Handlingsverb: Tillämpa, implementera, förbereda, använda

Exempel:

Nivå 4: Analysera (K4)

Kandidaten kan dela upp information som rör en procedur eller teknik i sina beståndsdelar för bättre förståelse och kan skilja mellan fakta och slutsatser. En typisk tillämpning är att analysera ett dokument, en programvara eller en projektsituation och föreslå lämpliga åtgärder för att lösa ett problem eller en uppgift.

Handlingsverb: Analysera, bryta ner, skissa, prioritera, välja.

Exempel:

Referenser

Anderson, L. W. och Krathwohl, D. R. (red.) (2001) A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives, Allyn & Bacon