Inom programvarutestning används så kallade K-nivåer (kognitiva nivåer) för att ange vilken typ och djup av förståelse som krävs för olika ämnen och moment. Dessa nivåer är centrala inom ISTQB-certifieringar och baseras på Blooms taxonomi, ett system för att klassificera olika typer av lärande. K-nivåerna hjälper till att definiera inlärningsmål och utforma examensfrågor med rätt svårighetsgrad. De finns också med i definitionen för varje avsnitt i varje syllabus.
ISTQB använder 6 nivåer varav 4 används för Foundation, Specialist och Advanced level. K5 och K6 tillkommer för Expert Level.
Nedan visas K1-K4
Nivå 1: Komma ihåg (K1)
Kandidaten kommer att minnas, känna igen ett begrepp eller en term.
Handlingsverb: Identifiera, minnas, komma ihåg, känna igen, återge.
Exempel:
- Återge begreppen i testpyramiden
- Återge begreppen i testpyramiden
- Minnas hur en testare tillför värde till iteration och releaseplanering
Nivå 2: Förstå (K2)
Kandidaten kan välja skäl eller förklaringar till påståenden som rör ämnet och kan sammanfatta, jämföra, klassificera och ge exempel på det testade begreppet.
Handlingsverb: Klassificera, jämföra, differentiera, skilja, förklara, ge exempel, tolka, sammanfatta
Exempel:
- Jämför olika testnivåer.
- Skilj på testning och debugging.
- Klassificera de olika alternativen för att skriva acceptanskriterier.”
- Jämför de olika rollerna i testningen” (leta efter likheter, skillnader eller båda).
- Skillnad mellan projektrisker och produktrisker” (gör det möjligt att skilja mellan begrepp).
- Ge exempel på syftet och innehållet i en testplan.
- Förklara kontextens inverkan på testprocessen.
- Sammanfatta aktiviteterna i granskningsprocessen.
Nivå 3: Tillämpa (K3)
Kandidaten kan genomföra en procedur för en bekant uppgift eller välja rätt procedur och tillämpa den i en given kontext.
Handlingsverb: Tillämpa, implementera, förbereda, använda
Exempel:
- Använd gränsvärdesanalys för att ta fram testfall från ställda krav.
- Använd nyckelordsdriven testning för att utveckla testskript.
- Använd spårbarhet för att övervaka testningens framsteg för att säkerställa fullständighet och överensstämmelse med testmålen, teststrategin och testplanen.
- Förbered en felrapport.
- Tillämpa prioritering av testfall (ska hänvisa till en procedur, teknik, process, algoritm etc.).
Nivå 4: Analysera (K4)
Kandidaten kan dela upp information som rör en procedur eller teknik i sina beståndsdelar för bättre förståelse och kan skilja mellan fakta och slutsatser. En typisk tillämpning är att analysera ett dokument, en programvara eller en projektsituation och föreslå lämpliga åtgärder för att lösa ett problem eller en uppgift.
Handlingsverb: Analysera, bryta ner, skissa, prioritera, välja.
Exempel:
- Analysera effekterna av förändringar för att fastställa omfattningen av regressionstestning.
- Analysera en given projektsituation för att avgöra vilka black-box- eller erfarenhetsbaserade testtekniker som bör användas för att uppnå specifika mål.
- Prioritera testfall i en given testsvit för exekvering baserat på de relaterade produktriskerna.
- Välj lämpliga testnivåer och testtyper för att verifiera en given uppsättning krav. Kräver analys
- Välj lämpliga testtekniker för att minska produktriskerna i en given situation. Kräver analys
Referenser
Anderson, L. W. och Krathwohl, D. R. (red.) (2001) A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives, Allyn & Bacon